Richtlijnen van onze sectorale opleidingen
De sociale fondsen bieden erkende opleidingen aan voor de bedienden en arbeiders van de paritaire comités 119, 202, 311 en 312. De opleidingen zijn gratis, vormen een toegevoegde waarde bij de competentieontwikkeling van medewerkers uit de handelssector en hebben als doel om deze medewerkers te ondersteunen in hun dagelijkse functies, die steeds veeleisender worden.
- Sectorale opleidingen
- Cevora opleidingen
-
- Open aanbod
- Incompany - update 2024
-
Selecteer hierboven over welke vorm je meer info wilt en lees de richtlijnen hieronder!
Al onze opleidingen zijn gratis voor medewerkers uit onze sociale fondsen.
De meeste opleidingen worden in open aanbod georganiseerd gespreid over heel België op 10 verschillende locaties gedurende het hele jaar.
Het grote voordeel? Deelnemers uit verschillende winkels zitten samen en kunnen ervaringen uitwisselen en best practices delen.
Richtlijnen voor het open aanbod
- 01
Inschrijven voor een sessie
Ga naar onze opleidingskalender en kies de gewenste opleiding. Deelnemers kan je hier rechtstreeks inschrijven.
- 02
Deelnemers
Gelieve maximum 5 deelnemers van dezelfde onderneming in te schrijven per opleidingssessie.
Wanneer je meer dan 5 deelnemers wil inschrijven, kan je deelnemers op de wachtlijst zetten. Drie weken voor de opleiding worden de deelnemers op de wachtlijst gecontacteerd als er nog plaatsen vrij zijn.
- 03
Subsidie
De werkgever ontvangt een bijkomende subsidie van 80 EUR per halve dag per deelnemer.
Deze premie wordt automatisch uitbetaald in het begin van het volgende jaar op basis van de aanwezigheidslijsten.
In het inschrijvingsformulier van de deelnemer wordt gevraagd naar het rekeningnummer waarop de subsidie mag worden uitbetaald.
- 01
-
Selecteer hierboven over welke vorm je meer info wilt en lees de richtlijnen hieronder!
Naast het open aanbod, kunnen al onze opleidingen ook gratis Incompany aangevraagd worden.
Onze opleider komt dan bij jullie ter plaatse. Het enige wat je moet voorzien is een gepaste opleidingslocatie. Lees alle richtlijnen hieronder!
Richtlijnen voor een Incompany opleiding - Update 2024
1. Wat zijn de voorwaarden?
- 01
Aantal sessies
Elke onderneming (met uniek ondernemingsnummer) kan van elke opleiding maximaal tien (gratis) Incompany sessies aanvragen per jaar. De sessies die je in een jaar niet opneemt, zijn niet overdraagbaar naar het volgende jaar.
Uitzondering voor de taalcoaching en opleidingen ergonomie, zie hiervoor de betreffende opleidingspagina's.
- 02
Deelnemers
Het minimumaantal deelnemers is acht. Het maximumaantal deelnemers is afhankelijk van de opleiding. Zie de maxima van elke opleiding op de specifieke opleidingspagina op de website.
NIEUW 2024: Binnen de maand na het vastleggen van de opleidingsdata met de opleider dien je voor alle aangevraagde sessies een inschrijvingslijst met minstens acht deelnemers door te sturen naar de opleider. Pas als aan deze voorwaarden is voldaan, keuren wij de aanvraag definitief goed.
Als er nadien toch geen acht deelnemers kunnen deelnemen en je de opleiding niet wenst te annuleren (zie Annulatie), kan de groep aangevuld worden met andere door jou gekozen werknemers. Indien er op de opleidingsdag zelf minder dan vijf deelnemers (het absolute minimum) effectief aanwezig waren, zonder geldige afwezigheid (bv. ziekte) zal alsnog een annulatievergoeding van 1200 EUR aangerekend worden.
Uitzondering voor de taalcoaching en opleidingen ergonomie, zie hiervoor de betreffende opleidingspagina's.
- 03
Locatie en catering
Bij Incompany opleidingen gaat de opleiding op een door jullie gekozen locatie door.
De kost van de locatie (en catering) wordt gedragen door jouw onderneming zelf.
Basis (technische) infrastructuur van een opleidingslocatie: tafels, stoelen, flipchart, presentatiescherm met basis aansluiting voor computer (bv. HDMI). Gelieve op voorhand met de opleider af te stemmen of de (technische) infrastructuur en de opleidingslocatie voldoet aan de vereiste criteria.
Wanneer je zelf geen locatie ter beschikking hebt, kan Commerce Training je enkele locaties voorstellen. Contacteer hiervoor onze opleidingscoördinator Amélie Veldekens, via info@commercetraining.be.
- 04
Annulatie
Als je een geplande opleidingsdag wenst te annuleren, kan dit kosteloos tot 31 kalenderdagen voor de opleidingsdatum. Annuleer je de sessie tussen de 30 en 7 kalenderdagen voor de opleiding, dan wordt een annulatievergoeding aangerekend van 285 EUR per geannuleerde opleidingsdag. Als je de sessie binnen de 7 kalenderdagen voor de opleidingsdag annuleert, wordt een annulatievergoeding aangerekend van 1200 EUR per geannuleerde opleidingsdag.
Uitzondering voor de taalcoaching, zie hiervoor de betreffende opleidingspagina.
- 05
Subsidie
Bij de Incompany opleidingen heb je geen recht meer op een bijkomende subsidie van het sociaal fonds zoals geldig in het open aanbod.
2. Hoe verloopt het proces?
- 01
Aanvraag
Je kan een Incompany aanvraag indienen voor een opleiding door het formulier in te vullen via de website. Ga naar het sectoraal opleidingsaanbod en kies voor de gewenste opleiding. Op de opleidingspagina kan je een formulier terugvinden om een aanvraag in te dienen.
- 02
Goedkeuring
Jouw aanvraag wordt goedgekeurd door de opleidingscoördinator van Commerce Training, die je in contact brengt met de opleider. De aanvraag wordt goedgekeurd van zodra aan alle voorwaarden zijn voldaan (Zie 1. ‘Wat zijn de voorwaarden’).
Bij een eerste aanvraag zal een opleidingsconsulent van Commerce Training met jou contact opnemen om je aanvraag in detail te bespreken en je verdere vragen, indien die er zijn, te beantwoorden. Je kan ook steeds bij ons terecht voor al je vragen of opmerkingen via info@commercetraining.be.
NIEUW 2024: Binnen de maand na het vastleggen van de opleidingsdata met de opleider dien je voor alle aangevraagde sessies een inschrijvingslijst met minstens 8 deelnemers door te sturen naar de opleider. Pas als aan deze voorwaarden is voldaan, worden de aangevraagde sessies definitief goedgekeurd. (zie 1. ‘Wat zijn de voorwaarden’).
- 03
Opleider
Na de aanvraag word je via mail in contact gebracht met de betreffende opleider om een intakegesprek in te plannen. Je kan samen met de opleider voorlopige opleidingsdata vastleggen en indien nodig, andere concrete afspraken maken rond de inhoud van de opleiding. De afgesproken opleidingsdata blijven onder voorbehoud tot je een inschrijvingslijst met minimum 8 deelnemers bezorgt (zie hierboven bij ‘Goedkeuring’).
Onze opleiders staan steeds open voor een op maat gemaakte opleiding naar de noden van je onderneming, binnen wat voor hen mogelijk is. De opleider communiceert de finale data, afspraken en eventuele aanpassingen aan Commerce Training.
De kost van de opleider wordt gefinancierd door jouw sociaal fonds (119, 202, 311 of 312). De factuur van de opleider wordt na de opleiding rechtstreeks naar Commerce Training gestuurd, je hoeft hier dus nergens tussen te komen.
- 04
Na de opleiding
Op het einde van de opleidingsdag vullen de deelnemers ons online evaluatieformulier in. Op die manier willen we de kwaliteit van onze opleidingen bewaken. Je kan steeds de antwoorden van het evaluatieformulier opvragen bij ons via info@commercetraining.be.
Na de opleiding bezorgt de opleider ons de getekende aanwezigheidslijsten.
Hoe vermijd je onnodige kosten?
- Voorzie vóór je een aanvraag indient of je al acht deelnemers hebt
- Stuur op tijd de inschrijvingslijst met minstens acht deelnemers door naar de opleider
- Annuleer een opleidingssessie gratis tot 31 kalenderdagen voor de opleidingsdag
- 01
-
Naast ons sectoraal opleidingsaanbod, kan je ook medewerkers uit PC 202, 311 en 312 inschrijven in het aanbod van Cevora, of opleidingen van Cevora Incompany aanvragen.
Ga naar de opleidingscatalogus van Cevora.
Elke onderneming (met uniek ondernemingsnummer) krijgt van Commerce Training 20 “units” per jaar om medewerkers in te schrijven voor opleidingen van Cevora.
Je kan jouw medewerkers inschrijven in:
- Een halve dag online opleiding (via Zoom) = 1 unit
- Een hele dag klassikale opleiding = 2 units
- Een webinar. Deze kunnen onbeperkt gevolgd worden, daar zijn geen units voor nodig.
Je kan ook een Incompany opleiding (= in uw onderneming) aanvragen met minstens 6 deelnemers. Dit kost je 10 units per opleiding.
Je kan zelf een combinatie maken van de mogelijkheden, een voorbeeld: 5 werknemers inschrijven in een klassikale opleiding in het open aanbod + 1 Incompany opleiding (met minstens 6 deelnemers). Alle combinaties zijn mogelijk.
Een account aanmaken
Elke gebruiker moet een myCevora account hebben: de opleidingsverantwoordelijke maakt een account aan met een HR rol, de werknemer als gewone werknemer. Je vindt hier de procedure voor het aanmaken van een account.
Er zijn twee mogelijke scenario's:
1. Je bedrijf is gekend bij Cevora en je kunt direct een account aanmaken en registratie aanvragen.
2. Je bedrijf is niet gekend bij Cevora en moet eerst aangemaakt worden voordat je een account kunt aanmaken. Vul hiervoor een formulier in zodat wij je gegevens aan Cevora kunnen doorgeven.
Kies hieronder de vorm waarover u meer wil weten en lees aandacht de de richtlijnen!
- Open aanbod Cevora
- Incompany opleiding (Cevora)
-
1. Inschrijvingsprocedure voor het open aanbod
Als je een account hebt aangemaakt, kun je jouw medewerkers inschrijven op de website van Cefora, dat ter goedkeuring* naar Commerce Training wordt gestuurd. Wanneer de inschrijving is goedgekeurd, ontvangt de deelnemer een bevestiging van zijn inschrijving.
Hier vind je alle stappen om een medewerker in te schrijven.
*Voorwaarden voor goedkeuring:
- De medewerker werkt in CP 202, 311 of 312
- Je hebt nog voldoende units beschikbaar
- De opleiding is niet opgenomen in het opleidingsaanbod van Commerce Training.
2. Annuleren
Wil je jouw inschrijving voor een Cefora opleiding wijzigen of annuleren? Geef dit dan tijdig door aan Cefora, anders zijn annuleringskosten verschuldigd.
Hoe kan je annuleren?
- Tot één minuut voor aanvang van de opleiding kun je je afmelden via je myCefora account.
- Na aanvang van de opleiding kun je contact opnemen met de Cefora Klantenservice op 02 889 42 00.
Waarom brengen we deze annuleringskosten in rekening?
Omdat :
- Elke inschrijving kost geld (cursus, catering, etc.), zelfs als je niet hoeft te betalen om deel te nemen
- De opleider bereidt zich voor op een bepaald aantal mensen
- Er kan iemand op de wachtlijst staan die geen kans krijgt om deel te nemen.
Hoeveel kost een annulering?
- 175 EUR per persoon voor een klassikale opleiding
150 EUR per persoon voor online opleiding
Is de opleiding meerdere dagen lang? In dat geval brengen we deze kosten in rekening voor elke opleidingsdag dat iemand zonder kennisgeving afwezig is.
-
1. Incompany opleiding aanvragen
Je kunt een Incompany opleiding aanvragen als je minstens 6 medewerkers wilt opleiden.
Om een Incompany opleiding aan te vragen moet je een myCevora account hebben met een HR rol. Zie "Een account aanmaken" hierboven.
Je kunt je aanvraag indienen via het online formulier dat beschikbaar is op de website van Cevora door naar het informatieblad van de gewenste training te gaan.
Je aanvraag wordt ter goedkeuring naar Commerce Training gestuurd*. Wanneer de opleidingsaanvraag is goedgekeurd, zal Cevora contact met u opnemen om de opleiding tijdens de gewenste periode te organiseren.
*Goedkeuringsvoorwaarden :
- De medewerkers voor wie u de Incompany opleiding organiseert, werken in PC 202, 311 of 312.
- U heeft nog voldoende units beschikbaar
- De opleiding is niet opgenomen in het opleidingsaanbod van Commerce Training.
Zie ook de voorwaarden van Cevora.
2. Annulering van een incompany
Hoe kunt u deze kosten vermijden?
- Wees er zeker van dat je de opleiding nodig hebt. Zodra je de incompany training hebt bevestigd bij Cevora, wordt elke annulering gefactureerd voor 500 EUR .
- Registreer alle deelnemers ten minste twee weken voor aanvang van de opleiding. Zijn er op dat moment minder dan 6 deelnemers ingeschreven? In dat geval zal Cevora de opleiding annuleren en 500 EUR in rekening brengen.
- Zorg voor het juiste aantal deelnemers. Als na de cursus blijkt dat dit niet het geval is? Dan brengen we een vast bedrag van 250 EUR per ontbrekende deelnemer in rekening.
Lees meer over Cevora:
Vragen of opmerkingen?
Je kan steeds bij Commerce Training terecht voor al je vragen of opmerkingen: learning@commercetraining.be
Gerelateerde pagina's
Handel met impact
Commerce training, het platform voor ondersteuning in de handel. Lees, leer en ontdek ons aanbod.
Kies een opleiding
Elk Sociaal Fonds heeft een eigen paritair comité. Behoor je tot PC 119, 202, 311 of 312? Schrijf je dan in voor onze gratis opleidingen
Wie zijn we?
We ondersteunen werknemers en bedrijven in de Retail
Commerce Training is het opleidings- en loopbaanfonds voor de handel, opgericht door de sociale partners van de paritaire comités 119, 202, 311 en 312. Heb je een vraag of een opmerking? Laat het ons weten!
- 01
Missie en visie
Commerce Training zet zich niet enkel in voor een grotere en kwalitatieve instroom van werknemers in de Retail, maar wil de sector ook diverser en inclusiever maken. We willen van de Retail een sector maken van gelijke kansen en werkbaar werk.
- 02
Wie is wie
Benieuwd naar wie we zijn?
Wat doen we?
Onze actiepunten
Commerce training werkt elke dag aan:
Onze Sociale Fondsen
Commerce Training, opleidingsfonds van de handel, werkt in opdracht van deze Sociale Fondsen:
Commerce Training wordt paritair beheerd door de sociale partners ABVV-BBTK, ACLVB, ACV Voeding & Diensten, ABVV Horval, ACV Puls, CSC CNE, Comeos, Unizo en UCM.
Met de steun van
Nieuws
Meer weten? We houden je graag op de hoogte van de laatste nieuwtjes in onze sectoren.
Op de hoogte blijven van nieuws uit de sector?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg regelmatig nieuws uit de sector in je mailbox.