
Richtlijnen sectorale opleidingen
De sociale fondsen bieden erkende opleidingen aan voor de bedienden en arbeiders van de paritaire comités 119, 202, 311 en 312. De opleidingen zijn gratis, vormen een toegevoegde waarde bij de competentieontwikkeling van medewerkers uit de handelssector en hebben als doel om deze medewerkers te ondersteunen in hun dagelijkse functies die steeds veeleisender worden.
- Sectorale opleidingen
- Cevora opleidingen
-
- Open aanbod
- Incompany
-
Gratis voor medewerkers uit onze sociale fondsen 311,312,202 en 119
De opleidingen in open aanbod organiseren we gespreid over België op verschillende locaties in Vlaanderen en Wallonië, gedurende het hele jaar.
Deelnemers uit verschillende ondernemingen leren samen, kunnen ervaringen uitwisselen en best practices delen.
Richtlijnen voor het open aanbod
- 01
Inschrijven voor een sessie
Ga naar onze opleidingskalender en kies de gewenste opleiding. Deelnemers kan je hier rechtstreeks inschrijven.
- 02
Deelnemers
Gelieve maximum 5 deelnemers van dezelfde onderneming in te schrijven per opleidingssessie.
Wanneer je meer dan 5 deelnemers wil inschrijven, kan je deelnemers op de wachtlijst zetten. Drie weken voor de opleiding worden de deelnemers op de wachtlijst gecontacteerd als er nog plaatsen vrij zijn.
- 03
Subsidie
De werkgever ontvangt een bijkomende subsidie van 80 EUR per halve dag per deelnemer.
Deze premie wordt automatisch uitbetaald in het begin van het volgende jaar op basis van de aanwezigheidslijsten.
In het inschrijvingsformulier van de deelnemer wordt gevraagd naar het rekeningnummer waarop de subsidie mag worden uitbetaald.
- 01
-
Al onze opleidingen gratis incompany organiseren
De opleider komt dan bij jullie ter plaatse. Jullie voorzien een gepaste opleidingslocatie.
Richtlijnen voor een incompany-opleiding
1. Wat zijn de voorwaarden?
- 01
Aantal sessies
-
Elke onderneming krijgt per uniek ondernemingsnummer en per kalenderjaar een aantal gratis incompanysessies in verhouding tot het aantal werknemers in PC's 311,312,202 en 119. Het aantal wordt geteld op het einde van het vorig kalenderjaar.
-
Dit aantal geldt voor alle opleidingen in het aanbod van Commerce Training.
-
De sessies die je in een kalenderjaar niet opneemt, zijn niet overdraagbaar naar het volgende jaar.
-
Dit schema toont waar je recht op hebt op basis van het aantal werknemers:
werknemers in PC 311, 312, 202 en 119 sessies
< 50 10
50 - 499 20
500 - 999 50
1000 - 1999 100
2000 - 4999 200
5000 - 9999 300
10000 - 14999 400
- Wil je weten welk saldo je nog rest? Mail naar learning@commercetraining.be
-
- 02
Deelnemers
- Het minimum aantal deelnemers aan een incompany-opleiding is acht, tenzij anders vermeld op de opleidingspagina. Het maximum aantal deelnemers is afhankelijk van de opleiding. Deze maxima vind je terug op de betreffende opleidingspagina.
-
Binnen de maand na het vastleggen van de opleidingsdata met de opleider dien je voor alle aangevraagde sessies een inschrijvingslijst met minstens acht deelnemers door te sturen naar de opleider. Pas als aan deze voorwaarden is voldaan, keuren wij de aanvraag definitief goed.
-
Als er nadien toch geen acht deelnemers kunnen deelnemen en je de opleiding niet wenst te annuleren, kan de groep aangevuld worden met andere door jou gekozen werknemers.
-
Indien er op de opleidingsdag zelf minder dan vijf deelnemers effectief aanwezig waren, zonder geldige afwezigheid (bv. ziekte) zal alsnog een annulatievergoeding van 1200 EUR aangerekend worden.
- 03
Locatie en catering
- De incompany-opleiding gaat door op een door jullie bepaalde locatie.
- De kost van de locatie en catering wordt gedragen door de onderneming.
- Voorzie de basis (technische) infrastructuur: tafels, stoelen, flipchart, presentatiescherm met basis aansluiting voor computer (bv. HDMI). Gelieve op voorhand met de opleider af te stemmen of de (technische) infrastructuur en de opleidingslocatie voldoet aan de vereiste criteria. Voor elke opleiding is er een technische fiche voorzien.
- Wanneer je zelf geen locatie ter beschikking hebt, doen we een graag een voorstel. Contacteer hiervoor onze opleidingscoördinator via learning@commercetraining.be.
- 04
Annulatie
Als je een geplande opleidingsdag wenst te annuleren, kan dit volgens onderstaande voorwaarden:
- 31 kalenderdagen vóór de opleidingsdatum: geen kosten
- tussen de 30 en 7 kalenderdagen: annulatievergoeding van 285 EUR per geannuleerde opleidingsdag
- binnen de 7 kalenderdagen: annulatievergoeding van 1200 EUR per geannuleerde opleidingsdag.
Uitzondering voor de taalcoaching, zie hiervoor de betreffende opleidingspagina.
- 05
Subsidie
- Bij de incompany-opleidingen heb je geen recht op een bijkomende subsidie van het sociaal fonds zoals geldig in het open aanbod.
2. Hoe verloopt het proces?
- 01
Aanvraag
- Je moet een incompany-opleiding aanvragen door het formulier in te vullen op de website. Ga naar het sectoraal opleidingsaanbod en kies de gewenste opleiding. Op de opleidingspagina vind je het aanvraagformulier terug.
- 02
Goedkeuring
- Jouw aanvraag wordt behandeld door onze opleidingscoördinator, die je in contact brengt met de opleider. Daarbij zullen zowel jij als de opleider op de hoogte worden gebracht van het resterende saldo incompany-opleidingen dat nog beschikbaar is. De aanvraag wordt goedgekeurd van zodra aan alle voorwaarden werd voldaan.
- Bij een eerste aanvraag zal een opleidingsconsulent van Commerce Training met jou contact opnemen om je aanvraag in detail te bespreken en je verdere vragen te beantwoorden. Je kan ook steeds bij ons terecht voor al je vragen of opmerkingen via learning@commercetraining.be.
- Binnen de maand na het vastleggen van de opleidingsdata met de opleider dien je voor alle aangevraagde sessies een inschrijvingslijst met minstens 8 deelnemers door te sturen naar de opleider. Pas als aan deze voorwaarden is voldaan, worden de aangevraagde sessies definitief goedgekeurd.
- 03
Opleider
-
Na de aanvraag word je via mail in contact gebracht met de opleider om een intakegesprek in te plannen. Je kan samen met de opleider voorlopige opleidingsdata vastleggen en indien nodig, andere concrete afspraken maken rond de inhoud van de opleiding. De afgesproken opleidingsdata blijven onder voorbehoud tot je een inschrijvingslijst met minimum acht deelnemers bezorgt. De opleider geeft de geplande data door aan onze opleidingscoördinator zodat jullie resterend saldo incompany-sessies aangepast kan worden.
-
Onze opleiders staan steeds open voor een op maat gemaakte opleiding naar de noden van je onderneming, binnen wat voor hen mogelijk is. De opleider communiceert de finale data, afspraken en eventuele aanpassingen aan Commerce Training.
- De kost van de opleider wordt gefinancierd door jouw sociaal fonds (119, 202, 311 of 312). De factuur van de opleider wordt na de opleiding rechtstreeks naar Commerce Training gestuurd, je hoeft hier dus nergens tussen te komen.
-
- 04
Na de opleiding
- Op het einde van de opleidingsdag vullen de deelnemers ons online evaluatieformulier in. Op die manier willen we de kwaliteit van onze opleidingen bewaken. Je kan steeds de antwoorden van het evaluatieformulier opvragen bij ons via learning@commercetraining.be.
- Na de opleiding bezorgt de opleider ons de getekende aanwezigheidslijsten.
Hoe vermijd je onnodige kosten?
- Check vóór je een aanvraag indient of je al acht deelnemers hebt
- Stuur op tijd de inschrijvingslijst met minstens acht deelnemers door naar de opleider
- Annuleer een opleidingssessie gratis tot 31 kalenderdagen voor de opleidingsdag
- 01
-
Medewerkers uit PC 202, 311 en 312 inschrijven in het aanbod van Cevora
Het Cevora aanbod voor jouw medewerkers
-
Je kan medewerkers inschrijven in de meerderheid van de Cevora opleidingen. De opleidingen die Commerce Training aanbiedt komen niet in aanmerking bij Cevora.
-
Cevora zal jou op de hoogte brengen wanneer een opleiding niet mogelijk zou zijn.
-
Je kan enkel deelnemers inschrijven voor het open aanbod van Cevora. Incompany-opleidingen via Cevora zijn niet mogelijk.
> Ga naar de opleidingscatalogus van Cevora
Een account aanmaken en inschrijven doe je zo
Elke gebruiker moet een myCevora account hebben om te kunnen inschrijven. Een opleidingsverantwoordelijke maakt een account aan met een HR rol, de werknemer als gewone werknemer.
Er zijn twee mogelijke scenario's:
1. Je bedrijf is gekend bij Cevora:
-
Je kunt meteen een account aanmaken.
-
Nadat de account is aangemaakt kan je jezelf of een werknemer inschrijven voor een opleiding.
2. Je bedrijf is niet gekend bij Cevora en dient vooraf geregistreerd te worden:
-
Vul dit formulier in zodat wij je gegevens aan Cevora kunnen doorgeven.
-
Nadat je bedrijf werd geregistreerd kan je een account aanmaken volgens hetzelfde stappenplan.
-
Nadat jouw account is aangemaakt kan je jezelf of een werknemer inschrijven voor een opleiding.
Wat met annulaties?
Wil je jouw inschrijving voor een Cevora opleiding wijzigen of annuleren?
Geef dit dan voor de start van de sessie door aan Cevora om annuleringskosten te vermijden.
1. Hoe kan je annuleren?
- Tot één minuut voor aanvang van de opleiding kun je je afmelden via je myCevora account.
- Na aanvang van de opleiding kun je contact opnemen met de Cevora Klantenservice op 02 889 42 00.
2. Hoeveel kost een laattijdige annulering?
- 175 EUR per persoon voor een klassikale opleiding
- 150 EUR per persoon voor online opleiding
Loopt de opleiding over meerdere dagen? Dan brengen we deze kosten in rekening voor elke opleidingsdag dat iemand zonder kennisgeving afwezig is.
Deze annuleringskosten brengen we in rekening omdat:
- Elke inschrijving geld kost (cursus, catering, etc.).
- De opleider zich voorbereidt op een minimum aantal deelnemers.
- Geïnteresseerden op de wachtlijst de kans te kunnen bieden om alsnog deel te nemen.
-
Vragen of opmerkingen?
Mail naar learning@commercetraining.be